Голова військової адміністрації Краматорська – про пріоритети у витрачання грошей місцевого бюджету.
Тема відома всім, і створює високий градус напруги у суспільстві.
Постало безліч питань до витрат місцевих бюджетів на благоустрій. Суспільство обурюється, і видається питанням: чи своєчасні такі витрати у воюючій країні, і чи не краще ці кошти спрямовувати на оборону?
Основне джерело надходжень місцевих бюджетів – податок на доходи фізичних осіб (ПДФО, 18%). Завдяки збільшенню кількості військовослужбовців та підвищенню розмірів їх грошового забезпечення, громади, у яких розташовані військові частини, отримали додаткові податкові надходження.
Відкриті дані порталу Open Budget дають уявлення, про які суми йде мова. У 2023 році 53% всіх видатків державного бюджету (745 млрд грн) – це витрати на військових. Майже половина цієї суми – грошове утримання. Виплати військовим генерують величезну суму ПДФО, яка залишається в регіонах. Однак відбувається це нерівномірно.
У той час як у 2022 році сукупні доходи всіх місцевих бюджетів у середньому впали на 5% до 555 млрд грн, у деяких громадах надходження суттєво зросли. Серед них громади, де дислокуються військові частини та навчальні центри. Зокрема, на загальній карті вирізнявся район Донецької області, де на невеликій території зосереджена велика кількість військовослужбовців. Мова про міста Бахмут, Слов'янськ, Краматорськ та Костянтинівку.
Тобто гроші в місцевих бюджетах є, але тепер уже не лише громадяни, а й керівництво країни стоїть перед дилемою: як змусити місцеві органи влади не витрачати їх на цілі, далекі від головного завдання: зміцнення обороноздатності країни? І при цьому не займатись "експропріацією" коштів, поважаючи процес децентралізації?
Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль під час засідання уряду 21 липня закликав керівників місцевої влади відкласти видатки, які не спрямовані на наближення перемоги та розв'язання критичних питань. Прем'єр озвучив п'ять основних пріоритетів витрачання бюджетних коштів. До них увійшли сфера оборони, соціальні програми, фінансування медицини та освіти, критичної інфраструктури та відновлення.
Тепер переходимо безпосередньо до Краматорська. У місті йдуть ремонти доріг, витрачаються гроші на озеленення. Все це викликає досить жорстку критику від городян у соцмережах. Запитання ми переадресували голові військової адміністрації Краматорська Олександру Гончаренко.
-- До війни бюджет та коригування до нього приймалися сесією міськради. Який цей процес виглядає зараз? Хто конкретно ухвалює такі рішення?
-- Згідно Закона України «Про правовий режим воєнного стану», ст.ст.10,15 та Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2022 № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» (зі змінами), передбачено внесення змін до бюджетів територіальних громад начальниками військових адміністрацій.
Зараз головні розпорядники подають клопотання на додаткове фінансування за потребами установ та закладів (згідно з наказом мін.фіну N57) та погоджують це з профільними заступниками міського голови згідно з розподілом повноважень. Фінансовий орган розглядає обґрунтування та наявність залишків невикористаних коштів за даним напрямком, після визначення джерела фінансування, подає на затвердження начальнику військової адміністрації.
-- У якому стані зараз перебуває бюджет міста (витратна та доходна частини)? Чи є дефіцит бюджету?
-- Бюджет Краматорської міської територіальної громади на 2023рік приймали збалансованим. На сьогодні виконується згідно затвердженого плану, та має незначне перевиконання. Доходна частина по власним надходженням зменшилась, у порівнянні з 2022р, але не суттєво.
Згідно ст.78 БКУ розпорядження начальника міської військової адміністрації «Про бюджет Краматорської міської територіальної громади на 2023 рік» (зі змінами) розміщено на офіційному сайте КМТГ.
-- Чи дуже серйозні вливання до місцевого бюджету роблять військовослужбовці?
-- Так, це значна частина власних доходів та зборів.
-- Які основні витрати місцевого бюджету (зарплата бюджетників, підтримка комунальних підприємств) – що ще?
-- Крім захищених статей бюджету (заробітна плата та витрати за енергоносії) бюджет громади переорієнтовано на усунення пошкоджень та ліквідацію наслідків бойових дій (збройної агресії Російської Федерації) як житлового фонду так і закладів комунальної власності , а також матеріальна підтримка населення громади що опинилися в складних життєвих обставинах.
Також підтримка комунальних підприємств через низький рівень сплати населення за комунальні послуги. Ще з’явилась нова стаття видатків - облаштування укриттів. Також збільшились видатки на підтримку ЗСУ ( надання субвенцій згідно клопотань ВЧ), ДСНС та правоохоронний сектор – вже виділено за 17 місяців 86млн. Це суттєві витрати, дуже суттєві. Але необхідні в наш час.
-- Наскільки скоротилися цього року міські програми загального благоустрою міста?
-- Напевно, точніше буде сказати, що зараз у Краматорську виконуються роботи не з благоустрою, а з його утримання в належному стані.
Суттєві зміни у цьому напрямку внесли обсяжні роботи з ліквідації наслідків після ракетних обстрілів міста. Місто виконує поточні ремонти дахів багатоквартирних будинків. Вони найбільше страждають після обстрілів, та й самі обсяги не малі. Намагаємось якнайшвидше розпочинати ремонт, оскільки погодні умови в цьому випадку не на нашу користь.
Також виконуємо поточний ремонт доріг в місті. Це невід'ємна частина, оскільки транспорту в місті дуже багато. Дуже багато швидких курсують містом, які везуть наших поранених бійців з усіх напрямків, транспорт критичної інфраструктури. Дороги повинні бути в належному стані, оскільки нерідко - це дороги життя. Так, ми намагаємось поточним ремонтом й утримувати внутрідворові ділянки доріг, але на це ми витратимо в рази менше, ніж це було б до повномасштабного вторгнення. Якщо не робити це зараз, то через рік необхідно буде вкласти в це в 2-3 рази більше грошей, бо руйнування асфальту будуть суттєві. Це все утримання в належному стані, не більше.
Вагома частка - це ремонт доріг після обстрілів окупантів. У нас тільки прямих ракетних ударів в дорожні полотна було 10 разів. Відновлюємо силами комунальних підприємств, щоб було швидше, та економніше. Це дуже великий об'єм з відновлення, бо це не тільки асфальт, це й мережі освітлення, зв'язок, газ та всі комунікації, які були зруйновані під землею.
Це важко, але необхідно відновлювати максимально швидко. Також вивіз сміття після обстрілів - обсяг робіт збільшився в десятки разів. Дуже багато сміття необхідно прибрати після кожного прильоту.
Поточний ремонт моста на Ясногірці - робимо одну сторону, щоб мати належний проїзд до селища. В мирний час би так не робили - приступили б до повного ремонту всієї ділянки через шляхопровід.
У Краматорську за останні 3 роки витратили на ремонт доріг стільки, скільки у 2020 витратили лише за 1 рік. Але зараз така ситуація - працюємо на утримання, а не на розвиток.
Хоча до благоустрою можу віднести заміну світлофорних об'єктів. Виводимо з експлуатації лампові світлофори, їх замінюють сучасними - світлодіодними. Таких буде 14 перехресть (90 світлофорів). До кінця року плануємо завершити роботи. Світлофори - це теж необхідність, бо рух дуже інтенсивний, нерідко - хаотичний та імпульсивний. У нас було по 5 дорожніх пригод на добу, коли минулого року світлофори були повністю вимкнені. Зараз кількість транспортних пригод в рази зменшилась, я вважаю, що це плюс. Так, поки не було витрат на зовнішнє освітлення - намагаємось розподілити сили та витрати на утримання та ремонт стовпів, мереж та світлофорів.
Ще зробили дорожню розмітку, де це було необхідно, бо минулий рік ми взагалі нічого не робили в цьому напрямку.
Якось так. Благоустрій у межах виживання, з "лікуванням" поранень міста від війни.
-- Хто конкретно, і виходячи з яких міркувань, приймає у місті рішення щодо конкретних дій: ремонт доріг, клумби, закупівля-висадка зелені тощо?
-- Це поточна робота до якої залучені профільні управління, відділи та комунальні підприємства. Це не за філіжанкою кави вирішується. Наради, клопотання, запити. Потім обговорюємо це профільними заступниками та фахівцями.
Команда робота - рішення приймаємо колегіально, але звісно, що остаточний висновок за мною. Тому й відповідальність залишається на мені.
Всі профільні служби утримують місто в належному стані. Роблять все, щоб місто було не сірою зоною та прифронтовою тінню, оскільки місто не вмерло – приблизно 80тис мешканців зараз у Краматорську. За дороги я відповів вище. Озеленення виконується на мінімальному рівні, в порівнянні з довоєнним станом та в порівнянні з іншими містами. Також зазначу, що на ці витрати - залучені кошти з екологічного фонду, вони цільові та можуть використовуватись тільки на озеленення та суміжні роботи. Парки, сквери, клумби та газони – все в належному стані. Хочу подякувати всім працівникам, які виконують цю роботу. Ви відповідаєте за красу та природу в місті, без неї неможливо існувати.
-- Як ви особисто сприймаєте критику з цього приводу у соцмережах? Чи є у вас якесь спільне бачення мінімальної підтримки міста в порядку?
-- Ціную та поважаю кожного критикана. В зауваженнях народжуються часто ідеї, якщо вони аргументовані та мають зміст.
Наприклад як з літаком. Коли була імпульсивна критика, щоб негайно його знести, але завдяки зауваженням було прийнято гарне рішення. Сподіваюсь, що літак був та залишиться родзинкою Краматорська. Але іноді, коли критика з серії «навіщо ви це робите, навіщо ви взагалі щось робите у Краматорську?! Його ж все одно захоплять/розбомблять як Бахмут?!». Місто живе. Місто буде жити. Хто в це не вірить – хрестик тримайте міцніше. А якщо хочете додати свій внесок в розвиток/безпеку/життя Краматорська – долучайтесь, але не з дивану в інтернеті.
Щодо загального утримання міста - розгорнуто відповів вже. Загального бачення "в довгу" немає, працюємо як пожежники: прильот – ліквідовуємо та відновлюємо за можливістю. Це великий обсяг роботи, як у комунальній ланці, так й в соціальній. Все інше - це поточне утримання міста в належному стані.
-- Підтримка армії: чи може місцевий бюджет безпосередньо фінансувати ЗСУ? Що та як фінансує при цьому місто?
-- З місцевого бюджету можливо лише надання субвенції державному бюджету для підтримки армії . Фінансування здійснюється згідно програми соціально- економічного розвитку громади ( а саме придбання майна для військових частин).
-- Уряд розглядає варіант з вилученням військову складову ПДФО з місцевих бюджетів та направити її до державного. Або зобов'язати місцеві органи самоврядування спрямовувати до 50% доходів на потреби оборони. Що краще? Чи не є це згортання системи децентралізації?
-- Я бачив такі заголовки у медіа, але це поки дискусії, наскільки я розумію.
Так, це суперечить системі децентралізації , а саме у Краматорській ТГ на даний час зруйнує бюджетну спроможність громади. Треба також розуміти, що зараз міста, в областях яких йдуть активні бойові дії, тимчасово втратили вагому дохідну частку від сплати податків підприємств, які або зруйнувала росія, або вони закрились чи релокувались до інших областей, де менші ризики для робітників.
Ці міста не виграли в лотерею чи ще щось, отримуючи ці податки з військових, це робочий процес, де громада та відповідні військові частини працюють в одній команді. Впевнений, що до цього будуть ставитися з порозумінням, якщо подібні питання все ж таки вирішать розглядати більш детально.