Сучасні автомобільні акумулятори використовують наступний принцип дії: енергія хімічної реакції перетворюється на електричну. Удосконалюються тільки матеріали, задіяні в цьому процесі, та формфактор самої батареї.
Природа цих перетворень така, що з часом ємність акумулятора зменшується, а для її відновлення необхідно використовувати зовнішнє підживлення у вигляді зарядних пристроїв.
Оскільки акумулятори бувають різних типів, то і процес зарядки відрізняється. Незнання його особливостей може значно скоротити термін служби вартісного АКБ. Тому важливо знати, які бувають ЗП, щоб не витрачати зайві гроші.
Зарядні пристрої трансформаторного типу
Протягом тривалого періоду саме цей тип зарядок був найпоширенішим, оскільки мав досить просту та надійну конструкцію. У таких зарядних пристроях рівень та напрямок струму залишаються незмінними протягом всього проміжку часу, незалежно від рівня напруги на клемах акумулятора.
Це — універсальна зарядка для автомобіля, якою можна користуватися власникам АКБ усіх типів, у тому числі AGM та гелевих. Під час зарядки напруга змінюється динамічно, є вбудований захист від перезаряду та КЗ.
Імпульсні зарядки
Процес підзарядки акумулятора за допомогою таких приладів значною мірою автоматизований, можна вибирати декілька режимів (за струмом, напругою, комбінований тощо). Така сучасна зарядка для акумуляторів не потребує постійного контролю, на відміну від трансформаторних аналогів.
У зарядному пристрої цього типу не має масивних трансформаторів, тому він компактний і легкий. Рівнів захисту тут теж більше, але й ціни вищі.
Як правильно заряджати АКБ
Якщо виникла потреба у відновленні ємності акумулятора, слід використовувати ЗП згідно з інструкцією, яка зазвичай додається до пристрою. Але досвідчені автовласники радять прислухатися до рекомендацій, що дозволять значно продовжити строк експлуатації АКБ.
Так, не варто починати зарядку, доки електроліт не прогріється до принаймні 3°C вище нуля. Для гелевих та AGM-батарей не можна використовувати режим зарядки з постійним током (це варто знати тим, хто користується імпульсними пристроями).
Сама процедура виконується в декілька кроків:
- спочатку необхідно перевірити рівень електроліту, і в разі потреби долити дистильовану воду;
- викрутити вентиляційні пробки;
- переконатися, що ЗП відключений від мережі;
- з'єднати обидва пристрої кабелями, слідкуючи за тим, щоб не переплутати полярність;
- включити зарядку в розетку.
У разі сильного нагрівання корпусу агрегата процедуру потрібно зупинити. Після завершення підзарядки треба почекати хвилин 20, щоб дати випаруватися надлишкам газів. Після цього можна від’єднати клеми, ще раз перевірити рівень електроліту (він може впасти під час нагрівання), за необхідності долити та закрутити пробки.
Що стосується часу зарядки, то він залежить як від ЗП, так і від стану самого акумулятора, і може коливатися в значних межах — від декількох годин до доби та навіть більше.