Ініціативу припинено через війну.
Телемедицина – це медична послуга, яка надається на відстані через електронні засоби зв’язку. Простими словами - онлайн-консультації з лікарями за допомогою телефона, планшета або комп’ютера. Великий поштовх до розвитку ця сфера отримала під час пандемії COVID-19, коли багато людей не могли відвідувати лікарні через ризики для здоров'я.
У 2023 році впровадження телемедицини в Україні вийшло на новий рівень: ухвалили стратегію розвитку телемедицини, внесли законодавчі зміни, - пише видання "ОстроВ". Технологічно телемедицина повинна забезпечувати пряму передачу медичної інформації в різних форматах: історія хвороби, дані лабораторних досліджень, рентгенівські знімки та результати КТ, МРТ, УЗД тощо. Це не означає, що більше немає потреби живої зустрічі з лікарем, але кількість походів можна мінімізувати.
Телемедицина в Краматорську: перелік послуг та як їх отримати
Наприкінці 2021 року Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) передав 50 інноваційних систем для проведення телемедичних досліджень у прифронтові громади Донеччини. До їх числа увійшла і Краматорська ТГ.
Планувалося, що ці системи встановлять в медзакладах кількох міст регіону, зокрема: Авдіївки, Бахмута, Мар’їнки, Новогродівки, Селидового, Слов’янська та Краматорська. Але через бойові дії та окупацію, телемедичне консультування змогли запустити лише у Краматорську. Проте і тут, через війну, згодом ініціативу довелося призупинити.
Суть проєкту ЮНІСЕФ полягала в тому, що медсестри могли дистанційно патронувати пацієнтів за допомогою спеціального цифрового пристрою. Результати огляду у вигляді фото та відео передавали сімейному лікарю.
«Обладнання зручне та компактне. За його допомогою можна оглянути пацієнта вдома. Це могла бути аускультація (дослідження внутрішніх органів), огляд ротової порожнини, огляд вуха – це отоскопія, а також огляд шкіри. Патронажні медсестри пройшли відповідне навчання на обладнанні. Це був 10-денний курс, який організував ЮНІСЕФ», - розповів генеральний директор Центру сімейної медицини №1 Краматорська Олександр Власенко.
Та користуватися обладнанням припинили. Власенко згадує, як свого часу телемедичну техніку активно використовували в сільській місцевості Великоновосілківського та Волноваського районів, де була велика мережа фельдшерсько-акушерських пунктів і не вистачало лікарів. В Краматорському ж районі щільність амбулаторій і медпрацівників така, що немає крайньої необхідності в телемедицині.
«Сьогодні ми самі доїжджаємо до своїх пацієнтів, у нас є мобільні бригади. Якщо пацієнта треба відвідувати, нам простіше лікаря та медсестру з обладнанням посадити в автотранспорт та відправити на консультацію до пацієнта додому. У нас, на щастя, в Краматорську співвідношення лікарів та медсестер нормальне. Ми зараз для себе розплановуємо, яким чином це обладнання більш якісно використовувати, щоб воно нам допомагало у наступному році», - сказав головний лікар ЦСМ №1.
Водночас цього літа медзаклад отримав один комплект телемедицини від фонду розвитку громадських організацій «Західноукраїнський ресурсний центр» в межах програми «TeleHealthFrontline Initiative/Телемедична ініціатива на передовій». Пристрої, що входять в набір, призначені для збору, передачі та зберігання інформації про фізіологічні параметри організму пацієнта – вимірювання артеріального тиску, електрокардіографічне дослідження, частота серцевих скорочень, вимірювання функцій дихання, насиченості крові киснем та інше.
Загалом процес відбувається таким чином: сімейний лікар приймає рішення, що пацієнт потребує дистанційного консультування засобами телемедичного зв’язку, потім він відправляє на адресу перебування пацієнта медичну сестру, яка проводить потрібні обстеження. У результаті – відповідь отримує сімейний лікар.
«Зараз ми обслуговуємо близько 100 тисяч пацієнтів, які задекларовані в нашому центрі. Дуже багато пацієнтів, які нині знаходяться не у Краматорську, але не розірвали декларації з лікарями. Найпростіший засіб телемедицини – це телефон. Поспілкувавшись з пацієнтом, лікар може зайти в медичний кабінет і виписати направлення на аналізи, обстеження. У мене таких пацієнтів дуже багато і я, як сімейний лікар, їх веду. Пацієнт може зробити знімки стану шкіри, якщо в нього висипка, наприклад, а я можу в режимі онлайн на це подивитися. Все інше обстеження, як-от кардіограму, він може зробити в місці, де знаходиться, а далі сфотографувати її на телефон і надіслати мені для консультації», - пояснив Власенко.
Пристрої для телемедицини у Центрі сімейної медицини №1.
Для ефективного впровадження телемедицини у закладі треба налагоджувати цілу систему телемедичних послуг. Вона має включати й окреме приміщення, де є черговий лікар, який по графіку прийматиме пацієнтів на онлайн-консультації. В ідеалі, - додає головний лікар, - організувати кабінети телемедицини, яких у медцентрі поки немає.
«Телемедицина має бути інтегрована в ту систему надання медичної допомоги, яка зараз існує. На жаль, це не просто так, що нам дали апарат і пацієнт сам почав консультуватися. Телемедицина не на 100% передає інформацію, яка потрібна лікарю. Вона чудово працює там, де є пацієнти хронічні, яких треба постійно оглядати, динамічно спостерігати. Медсестра поїхала з обладнанням, отримала всю необхідну інформацію і передала лікарю. Ми зараз пробуємо використовувати телемедицину лише в такому напрямку, бо в іншому, на жаль, не виходить», - зазначив Олександр Власенко.