Українські телеком- та інтернет-оператори вкладають мільйони в підготовку до блекаутів. Чи цього достатньо, щоб забезпечити безперервний зв'язок взимку.
Росія цього сезону продовжить обстрілювати енергетичну інфраструктуру і у разі потужних атак можливі тимчасові блекаути, стверджує начальник ГУР Кирило Буданов. Енергетики вже захищають свої обʼєкти, посилюється ППО, а телеком-компанії закупили генератори та акумулятори.
Минулої зими українці потерпали від проблем зі зв'язком, але цього року телеком-оператори та інтернет-провайдери почали готуватися до можливих відключень заздалегідь. Закуплено десятки тисяч акумуляторів та тисячі генераторів для вузлів звʼязку, але забезпечити кожну базову станцію людиною, яка заправлятиме їх – неможливо.
Liga.Tech розпитала, як оператори посилюють енергостійкість мережі, що це означає для пересічних абонентів і чи доведеться українцям взимку сидіти без зв'язку годинами.
Як оператори готуються до блекаутів
Як розповіли в пресслужбі Lifecell, готовність оператора до відключень електроенергії цього року набагато краща, ніж торік. Опорна мережа обладнана новими батареями, а ключові техмайданчики – генераторами. Це означає, що більшість абонентів матимуть доступ до зв’язку під час відключень.
Компанія постійно нарощує кількість акумуляторних батарей та генераторів. За останні пів року вони під'єднали до власних і партнерських генераторів близько 1200 базових станцій. Протягом року встановлено тисячі ємних та витривалих літієвих батарей, які здатні підтримувати роботу базової станції до чотирьох годин.
Оператор додатково шукає альтернативні джерела живлення базових станцій – триває пілотний проєкт живлення від сонячних батарей.
Компанія також прокоментувала зауваження Національної комісії держрегулювання у сферах електронних комунікацій. У комісії заявили про неготовність оператора забезпечити зв'язком критично важливі об'єкти у разі триденного блекауту. У відповідь на запитання компанія сказала, що працює над усуненням зазначених проблем.
На що йдуть мільйони інвестицій
На сьогодні Укртелеком забезпечує доступність своїх сервісів майже у 90% населених пунктів свого довоєнного національного покриття. Під час блекаутів вони зможуть підтримувати безперервність послуг зв'язку для 70% абонентської бази. Уся інфраструктура першої та другої категорії (відповідає за безперервність послуг зв'язку на території всієї країни та в обласних і районних центрах) зарезервована дизель-генераторними установками, розповіли в пресслужбі оператора.
Наявні запаси палива на цих об'єктах забезпечують автономну роботу щонайменше 96 годин для вузлів першої категорії та 24 години – для вузлів другої. Вузли третьої категорії, до яких підключене обладнання клієнтів Укртелеком, забезпечені акумуляторами для роботи протягом 4-8 годин.
Компанія і далі інвестує у нові дизель-генератори і запаси палива (зокрема мастила, присадки тощо).
З лютого 2022 року Київстар інвестував у енергонезалежність майже 1 млрд грн – з них майже 700 млн грн – у джерела енергії для базових станцій мобільного зв’язку та 300 млн грн – у мережу "Домашнього інтернету".
Протягом 2023 року оператор встановив на базових станціях 80 тисяч нових акумуляторів, які забезпечать до шести годин роботи обладнання без електроживлення.
До кінця цього року загальна кількість таких акумуляторів досягне 110 000.
Київстар утричі збільшив кількість стаціонарних та мобільних дизель-генераторів, які забезпечують роботу всіх критично важливих об'єктів мережі. На початку повномасштабної війни компанія мала 700 таких генераторів, зараз їх – 2200.
Vodafone готував мережу до можливих блекаутів з минулого зимового періоду і влітку. У порівнянні з минулорічними інвестиції у мережу збільшились на 75%. У 2023 році компанія вклала близько 150 млн грн у енергостійкість мобільної мережі, і загалом 245 млн грн – у стійкість фіксованої мережі. І ця цифра зростає.
Оператор також закупив нові літій-іонні акумуляторні батареї підвищеної ємності, які є більш-менш чутливі до частих відключень електроенергії та заряджаються у 2,5-3 рази швидше, порівняно з попередніми.
Vodafone встановив понад 9000 нових акумуляторних батарей (частково батареї зі збільшеною ємністю, частково – літієвого типу) на 2255 майданчиках. Це додаткова резервна потужність на 685 800 ампер-годин. Компанія майже вчетверо збільшила кількість базових станцій, які працюватимуть на дизельних генераторах.
Магічного рішення не існує. Що це на практиці означає для абонентів
Минулого холодного сезону найнижчий добовий показник доступності сервісу на базових станціях Vodafone становив приблизно 84%. Йдеться про найгірші періоди, тривалість яких сумарно за весь період – лише декілька діб.
Якщо ситуація в енергетиці буде на рівні минулої зими (віялові відключення до чотирьох годин з перервами шість годин), Vodafone обіцяє середньодобову доступність мережі у межах 85-90%.
У Lifecell пояснюють: коли зникає електроенергія – базові станції переходять на живлення від акумуляторних батарей. Їхній ресурс – до чотирьох годин – залежить від низки факторів: тривалості відключення електроенергії у конкретній місцевості, локації, а також кількості активних абонентів поряд та того, наскільки інтенсивно та одночасно вони навантаживатимуть мережу. Коли батареї вичерпають заряд, єдиний спосіб продовжити живлення базових станцій – підключення до генератора.
"Мережа будь-якого мобільного оператора планувалася та розбудовувалася, з огляду на те, що електроенергія буде за замовчуванням. Коли вона зникає масштабно і надовго – магічного рішення не існує", – кажуть у Lifecell.
Щоб підживлювати лише одну базову станцію, під час блекауту lifecell потрібно до 50 літрів дизпалива на добу в залежності від типу генератора та щонайменше одна людина, яка регулярно його дозаправлятиме.
"У lifecell понад 9000 таких базових станцій по Україні, тож можна порахувати скільки потрібно людей, щоб підтримувати їх роботу на генераторах", – підкреслює оператор. Перевага для автономного живлення надається комутаторам і вузловим технологічним майданчикам, щоб опорна мережа оператора могла працювати.
Такої самої думки дотримуються у Vodafone: "Жоден оператор не зможе власними силами одночасно доставляти дизельні генераторні установки до кожного майданчика і вчасно заправляти. Крім того, багато об’єктів зв’язку розташовані на дахах, куди доставити і встановити генератор неможливо".
Хоча Vodafone оснащує усі свої об’єкти зв’язку резервним живленням, батареї теж мають свою ємність і потребують тривалого часу на перезарядження. У разі повторного відключення світла протягом доби вони просто не встигають зарядитись.
Співрозмовники не приховують, що масштаб проблеми значно більший, ніж ресурси окремо взятого оператора. "Забезпечення абонентів зв’язком на випадок тривалих блекаутів – величезний виклик, і ми як мобільний оператор – перші, хто зацікавлені в його вирішенні", – кажуть у lifecell.
Компанія вважає, що це питання потрібно вирішувати спільними зусиллями держави і всіх мобільних і фіксованих операторів: "Підтримка західних партнерів, державних органів і співпраця з комерційними структурами, які діляться з нами доступом до автономних джерел живлення, залишаються актуальними".
Щоб збільшити карту покриття та доступність сервісів у екстрених умовах, Vodafone залучає партнерів до спільного використання стаціонарних дизельних генераторних установок.
Оператор закликає бізнеси поділитись генераторами потужністю від 2 до 5 кВт, щоб забезпечити зв’язок для свого підприємства та інших абонентів у радіусі дії базової станції. Для цього створили електронну пошту no_blackout@vodafone.ua.
Про що подбати, щоб був інтернет
На якість зв’язку також впливає навантаження на мережу – з відключенням світла всі мешканці масово переходять з домашнього інтернету на мобільний, нагадують у Vodafone. Відбувається лавиноподібне зростання навантаження, що призводить до зниження швидкості у кожного споживача та до швидшого розрядження акумуляторних батарей базової станції.
"Радимо перевірити, чи ваш фіксований інтернет-провайдер надає фіксований доступ до інтернету навіть під час відключень світла", – кажуть у Vodafone.
Компанія надає фіксований інтернет Vodafone Gigabit Net за технологією GPON. Такі мережі в компанії повністю забезпечені акумуляторними батареями, які можуть тримати живлення до 24 годин.
"Для безперебійної роботи інтернет-сервісів відповідно до рішень центральних органів державної виконавчої влади – 72 години й більше, ми маємо готові сценарії підключення генераторів. Користувачам лишається тільки потурбуватись про павербанки для свого роутера та користувацького пристрою", – кажуть у компанії.
50 тисяч блоків безперебійного живлення забезпечать функціонування щонайменше 70% мережі "Домашнього інтернету" від Київстар під час потенційних блекаутів. У низці міст оператор тестує технологію GPON, яка є більш енергонезалежною. До кінця 2023 року її планують запустити у комерційне використання.
У мережі Ланет кажуть, що на 100% готові до можливих відключень електроенергії. Після масованих ракетних атак минулого року вони зосередилися на забезпеченні резервного живлення для мережі: оптимізували її та модернізували, задіяли опції та сценарії енергоощадження комутаторів рівня доступу, покращили моніторинг та статистику стану мережі, закупили на склад значну кількість міні-ДБЖ для роутерів клієнтів.
На найбільших вузлах мережі вони встановили дизельні генератори та відпрацювали дозаправляння їх паливом. Час автономності середніх вузлів на акумуляторах збільшено до 24-48 годин.
На менших вузлах мережі встановили потужні акумулятори, 90% з яких — літій-залізо-фосфатні АКБ, що мають значно кращі показники ефективності у порівнянні з іншими пристроями. Вони повністю заряджаються за 2 години, а їхні потужності дозволили збільшити мінімальний час автономності менших вузлів до 8 годин, а середній час — до 14 годин.
Провайдер нагадує, що обладнання, яке є у квартирі, клієнт повинен самостійно забезпечити резервним живленням.
Для Ethernet-технології – під'єднати повербанк до домашнього роутера, а для PON – повербанк чи інше джерело безперебійного живлення до модема та роутера.
Під час відключень восени та взимку минулого року був ажіотажний попит на підключення VDSL та ADSL інтернет-абонентів Укртелеком у Києві. Компанії довелося задіяти всі потенційні ресурси – внутрішні бригади та підрядників, щоб включати нових клієнтів у надскладних умовах. Компанія не виключає, що ситуація може повторитися, але цього року вони до неї готові: "Досвід і запас міцності ми маємо".