Що принесе Україні «Податок на Гугл»?

Верхована Рада 3 червня прийняла закон 4184, який вводить ПДВ на онлайн-послуги компаній-нерезидентів, який вже охрестили "Податком на Гугл".

Він ще не підписаний, але в цілому перші висновки вже можна робити. Ми спитали спеціаліста по онлайн-рекламі Антона Дворжака, що він думає з цього приводу.

-- Ну, перша реакція, безумовно, емоційна. Ясно, що прям завтра електронного апокалипсісу не станеться, все продовжить працювати, і за вхід на Фейсбук ніхто з вас податок брати не буде. Але хорошого тут мало. Чому? Спробую пояснити.

Ці д... джентльмени подають ініціативу, як вимогу до міжнародних ІТ-корпорацій "поділитися". Але цього не станеться, і це було ясно ще до прийняття закону. Той же Гугл просто додасть до вартості своїх послуг ПДВ, і послуги здорожчають для рекламодавців на ті ж 20% (це за умови, якщо вони ще не закладуть туди збільшення витрат на адміністрування податку, бо виписати декілька мільонів податкових накладних і врахувати все це – це навіть для Гугла непросте завдання).

Чому це нічого (чи майже нічого) не дасть для бюджету? У всякому випадку, дасть набагато менше, ніж очікуване авторами закону.

Дорожчає реклама – її будуть давати менше (а, значить, розрахунок надходженнь в законопроекті "податку на гугл" – вже невірний). Менше реклами – менші продажі. Менші продажі – менші податки. Класика: прийняття рішення досягло прямо протилежної мети, ніж та, яка ставилась.

І все це в умовах кризи, коли малий бізнес і так ледь дихає після локдаунів і прочих нещасть останніх років. Чому тільки малий? Бо великий і зараз платить ПДВ "на Гугл", і для нього по суті нічого не зміниться.

Тобто, для пересічного громадянина стане менше доступних товарів, їх важче буде знайти, від багатьох прийдеться відмовитись. Запустити свій інтернет-магазин стане ще важче, щось там розкрутити на Інстаграмі чи в Фейсбуці – дорожче, і т.д.

Будемо купляти на Розетці? Я вас дуже прошу! Умовна "розетка" (великі корпорації) – не дураки, вони, ясно – займуть більшу нишу онлайн-продаж, для них зменшиться конкуренція, і вони що? Правильно, піднімуть ціни. Не на 20%, звісно, але тенденція така буде безумовно.

Легальний Нетфлікс чи там Ютюб-преміум теж позбавляться багатьох клієнтів, які підуть на піратські ресурси, для ЗМІ це теж однозначно зменшення надходженнь від реклами, тобто, ну якщо не тектоничний струс, то такий невеликий землетрус в онлайні таки відбудеться.

І для чого це все? Для чого "трусити" – я повторююсь, зовсім не міжнародні корпорації, а український малий онлайн-бізнес і українського ж споживача? Щоб отримати в дирявий бюджет досить незначну в масштабах країни суму? А як же ж деклароване "лібертаріанство", "діджіталізація" і оце все?

"А вот в Європі..." – нічого подібного. Google Ireland Ltd зареєстрований в місті Дублін, Ірландія, де VAT (аналог нашого ПДВ) на послуги - 9%, на відміну від середнього 20% по Європі. Тобто, з точки зору наших "мамкіних лібертарианців" – він безбожно "ухиляється від податків в офшорі". Але в Європі бажання Урядів зідрати з бізнесу подільше грошей – суворо обмежене. На відміну від нас.

Апокаліпсісу, повторююсь, прям сразу – не станеться, але це ще один камінчик на ваги ніяк не розвитку бізнесу, економіки, а значить – і загального нашого з вами добробуту, а як раз навпаки.

Антон Дворжак

Комментарии

0 # U2 03.06.2021 17:28
головне питання: нафіга?
Ответить

Оставить комментарий

Защитный код Обновить

Please publish modules in offcanvas position.